In 2024 ondersteunden we 12,4% van de Utrechtse gezinnen en 10,8% van de kinderen en jongeren. Hoewel deze percentages een lichte daling laten zien ten opzichte van 2023, wijzen de cijfers erop dat er iets meer ouders en verzorgers en minder kinderen en jongeren waren met een eigen hulpvraag. Het afgelopen jaar lijken we daarnaast te zien dat de complexiteit van de vragen die we krijgen vanuit gezinnen, jongeren en kinderen toeneemt. Door kortere trajecten en efficiëntere samenwerking door initiatieven zoals het Netwerk Informele Zorg Jeugd Utrecht (NIZU) vond 81% van onze klanten dat zij snel geholpen werden.
Meerjarige aandacht
De komende jaren zullen we blijven investeren in een aantal opgaven die meerjarig onze aandacht vragen. Dat betreft onder andere het versterken van ons vakmanschap, het toekomstgericht maken van de toegang tot basishulp (en tot aanvullende hulp) en de vitaliteit van onze medewerkers.
Innovatie en vernieuwing
Het is niet nieuw dat we de komende jaren ook geconfronteerd worden met schaarste aan middelen. We moeten met elkaar alert zijn dat de schaarste in de stad blijft leiden tot innovatie en vernieuwing. Het congruent en stevig doorontwikkelen van wat in Utrecht al staat is daarbij essentieel. Het verleden leert ons dat continue systeemwijzigingen de jeugdhulp alleen maar duurder maken. Wij voelen ons verantwoordelijk om met onze inzet niet alleen veel Utrechtse kinderen, jongeren en gezinnen te helpen, maar ook een bijdrage te leveren aan het betaalbaar houden van het sociaal domein.
Het jaarverslag lees je hier.