
Verhalen over basishulp
Ik vertel
Sander Molenaar & Misja Poulissen
Lage drempel
Het Buurtteams MBO van Lokalis start als pilot in november 2013. Sinds mei 2015 zijn de medewerkers van het team gestationeerd op twee mbo-scholen in de stad Utrecht. Zij begeleiden scholieren met diverse hulpvragen. Gezinswerker Misja Poulissen ondersteunt Sander Molenaar. Via zijn mentor en de taakdocent zorg komt Sander bij het Buurtteam MBO. “Ik trok bij mijn mentor aan de bel omdat ik niet lekker in mijn vel zat. Mijn ouders lagen in scheiding. Ik had veel zorgen en kon bij niemand terecht. Ik spijbelde, mijn schoolprestaties vielen tegen en ik voelde me enorm onzeker.” Bij Misja vindt Sander een luisterend oor.
Klachten
Onze medewerkers doen elke dag hun best om zo goed mogelijk te helpen. Maar het kan voorkomen dat u iets als onjuist of onterecht ervaart. We vinden het belangrijk om onze organisatie te blijven verbeteren en te leren van wat er niet goed gaat. Wanneer u niet tevreden bent, kunt u ons dat melden. Wat kunt u doen?
In gesprek
Als u ontevreden bent over de hulpverlening of een klacht heeft, kunt u dit in de eerste plaats aangeven bij uw hulpverlener of zijn of haar leidinggevende. Wij gaan eerst zelf met u in gesprek, onderzoeken wat er aan de hand is en kijken of we er samen uit kunnen komen. Is dit niet het geval en blijft u ontevreden, dan kunt u een klacht indienen bij een klachtenbemiddelaar of externe klachtencommissie.
Externe klachtencommissie
Lokalis is aangesloten bij de onafhankelijke Klachtencommissie Jeugd Midden Nederland (KJMN).
Als u het lastig vindt om een klacht in te dienen en daar graag hulp bij krijgt, dan kunt u contact opnemen met de vertrouwenspersonen van Jeugdstem. Zij zijn onafhankelijk van de buurtteams en helpen u graag verder.
Klacht of bezwaar?
Een klacht heeft altijd betrekking op hoe u behandeld bent. Het kan gaan over de bejegening en of respectvol behandeld bent. Het kan ook gaan over de bereikbaarheid van het buurtteam of de manier waarop u begeleiding geboden wordt.
Een bezwaar is altijd gericht tegen een besluit. U kunt een bepaalde beschikking wel of niet gekregen hebben en het daar niet mee eens zijn. Dan kunt u hiertegen bezwaar maken. Het bezwaar dient u in bij de gemeente Utrecht via www.utrecht.nl/bezwaar. Tegen besluiten kan altijd binnen zes weken een bezwaarschrift worden ingediend.

Verhalen over basishulp
Ik vertel
Aisha & Femke van der Schoor
Slechts voorbijgangers
Aisha is een alleenstaande moeder met 2 jonge kinderen. Ze heeft gezondheidsklachten en kampt met schulden. Omdat ze het alleen niet redt, vraagt ze thuisbegeleiding aan. Deze krijgt ze aanvankelijk via Aveant. Vanaf het najaar van 2014 ondersteunt Femke van der Schoor haar vanuit Buurtteam Leidsche Rijn. “Als alleenstaande moeder is het heel fijn om af en toe vragen te kunnen stellen over de opvoeding”, vertelt Aisha.
Privacy
Lokalis en de gemeente Utrecht hebben duidelijke afspraken gemaakt over privacy en gegevensverwerking. Deze afspraken zijn opgesteld volgens de AVG.
- U wordt mondeling om toestemming gevraag voor het vastleggen van uw gegevens
- Gegevens worden alleen vastgelegd en uitgewisseld voor zover noodzakelijk voor passende dienstverlening.
- U heeft zelf regie over uw eigen dossier.
- Uitgangspunt van het privacy beleid is dat uw veiligheid en/of dat van uw omgeving niet in gevaar komt.
Mocht u vragen hebben over privacy en hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens kunt contact met ons opnemen via privacy@lokalis.nl